úterý 25. prosince 2018

Má vlast 7 - Hymna

Nedávno jsme si připomněli 100. výročí založení republiky. Ono, letos těch výročí bylo více, ale toto je snad jediné, které je hodno oslav. Svým projektem sice oslavuji celý rok. Ale přecejen k datu výročí jsem si připravila ztvárnění naší hymny. 

Ze školy všichni víme, že píseň "Kde domov můj" pochází z Tylovy hry "Fidlovačka, aneb Žádný hněv a žádná rvačka" a hudbu k ní složil František Škroup. Co už se ví méně je fakt, že hra byla vlastně úplný propadák. Poprvé byla uvedena 21. prosince 1834 ve Stavovském divadle v Praze. Poslední představení už bylo ve zkrácené verzi a to 11. ledna 1835. Poté na celých 82 let zmizela z repertoáru profesionálních divadel. Zda ji někde hráli ochotníci se neví. Nebýt písně "Kde domov můj" byla by dnes dávno zapomenutá. Píseň se však líbila, velmi rychle zlidověla a po vzniku samostatné Československé republiky se spontánně stala naší hymnou.


PS: Trošku mě mrzí, že jsem článek nestihla publikovat v době, kdy byly oslavy aktuální. Ale tady na Hané jsem měla trošku problém s některými fotografiemi. Sehnat v tomto suchém roce "vodu v lučinách" byl doslova nadlidský úkol. Poměrně stejnou vzácností jsou tu borovice, o skaliny jsem se raději vůbec nesnažila. A mlžná rána, která jsem si vymyslela na úvod se letos také jaksi nekonala...

2 komentáře:

  1. U nás sa akosi ani moc neoslavovalo okrem zdvorilostných návštev prezidentov. Skôr sa pripomínal viacerými výstavami koniec I. svetovej vojny a teraz ešte beží akcia najväčší Slovák. Asi vnímame skôr rok 2018 ako vstávanie národa z popola.

    OdpovědětVymazat
  2. U nás sa vznik prvej republiky nikdy nijako zvlášť neslávil, len tento rok bol kvôli tomu mimoriadny štátny sviatok, v ČR je to sviatok klasický.

    OdpovědětVymazat